torsdag 22 mars 2018

Café Kopps

Färjan gick vid 08.45 och ombord befann sig Zaffran och jag. Vi skulle nämligen möta upp Karin med sin bc Vee och Emma med sin dobbe Linc. Att åka färja och buss är ju alltid ett "orosmoment". Ska valpen kissa på sig? Ska valpen skrika? Eller ska valpen få panik när färjebommarna skriker och slår. Matade henne lite med torkat kött när stora maskiner och lastbilar åkte av färjan för att försöka inleda det hela positivt. Hon för redan trots att hon bar en stickad tröja, så ville fort in i värmen och "lugnet" ombord på Rörö-färjan. Väl ombord slocknade hon direkt, lika bra flyt hade jag på 290 busse, stora färjan och buss 24... SCORE! Ingen oro eller osäkerhet att se alls där, vilket var skönt. Bar henne dock ombord på färjan. Tycker att hon är för ung för att gå på själv än då det krävs mycket mod.

Väl inne i Göteborg så mötte jag och Karin upp Emma på Arken Zoo. Jag handlade lite till Zaffran och undersökte butiken. Hon har ju aldrig varit i en sådan miljö + att hon inte är koppelvan. Men hon stretade bara lite för hon ville åt en annan väg, men annars bra. Jag köpte lite tuggpinnar, snacks i form av biff rullar, en kampleksak och en jättefin Rukka valpsele i turkos färg. Bilder på detta finns på instagram om någon är nyfiken (elinaryberg).

Efter Arken bar det av mot café Kopps som vi tidigare bestämt oss för. Jag lät henne gå lös lite efter arken för att hon skulle få testa sina egna vingar. Hon var så himla söt för hon ville stanna upp ofta för att kolla in sin spegelbild i skyltfönsterna. 💓

Väl på Kopps beställde vi vår fika och satte oss. En liten bc Veva under Karin, en 5 månaders stooor Linc på en bänk bredvid matte Emma och en liten Zaffran under bordet. De vuxna hade stenkoll på fikan, men Zaffran däckade direkt. Hela vistelsen gick skötte hon sig exemplarisk på.

Zaffran är ganska kräsen med vart hon gör ifrån sig. På nya ställen håller hon sig så långt det bara går. Så var lite orolig över om hon skulle hålla sig hela dagen, eller om det skulle ske en olycka på fel ställe. Men efter att inte ha kissat på fyra timmar gjorde hon ifrån sig på gatan. Jag tyckte hon var duktig. Karin har förresten fotograferat Lincon, Vee och Zaffran i stadsmiljön. Supersöta bilder, ska få dom skickade till mig. Ska se om jag kan dela med mig dom här, med på insta kommer dom upp definitivt. Även på fotograferingen tycker jag hon skötte sig bra. Vi har ju bara tränat stanna någon få gång, men det gick ändå helt ok. Hon är inte odräglig mot de stora heller under fotograferingen, tittar mest snällt på dom.

Sen bar det av mot Nordstan där vi var inne och gick i bla. Åhléns och Clas Ohlson. Ska säga att under hela dagen hade vi en kör av "ååå vad söt" "men kolla" "ååå" hahha folk tycker nog det är lite exotiskt med små fluffiga valpar. Men det var väldigt många som berömde främst hennes söthet, men var nyfikna på ras osv. Jag förklarar gärna, men det är inte många som har koll. Hon fick hälsa på en hel del och skötte det supersnyggt, sen tycker jag att folk respekterade det bra när hon valde att "nu är det bra, jag vill inte hälsa mer på dig". Hon gick då ofta till mig, Lincon eller Vee. Så folket som hälsade var inte påflugna, vilket var skönt. På Åhléns var det nog mest folk som ville fram. Kom säkert fram fyra av personalen som ville hälsa och sen iaf tre fyra kunder också. Hon fick så så fint beröm av alla om hur duktig hon var, det är alltid kul att höra. Men på Åhléns var hon bra trött, ville sova, men tyckte inte min famn var bekväm när vi gick. När vi väl kom till bussen somnade hon sött heeeela vägen hem.

Är mycket nöjd med valpis prestation och jag vet att hon har en bra social grund som vi kan jobba vidare med. Imorgon kommer min vän Sandra med sin whippet hem till mig. På lördag ska vi till Slottsskogen ihop med några andra vänner, så då blir det mer miljöträning.

Zaffran har fått testa benen och snacksen nu med. Snacksen var som sagt biffrullar. De var rätt hårda och sega, vilket jag gillar då hon har något att göra ett tag. De får fem av fem skumbananer av Zaffran👀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar